torstai 4. lokakuuta 2018

Pilasiko raskaus vartaloni?

Koska en ole kokenut baby bluesia tai muutenkaan ollut normaalia hormonihuuruisempi, niin syvällisempien juttujen sijaan kirjoittelenkin vain siitä kuinka vartaloni on lähtenyt palautumaan raskaudesta että synnytyksestä. Lopuksi kerron myös mistä sain merkittävän avun, jotta paluu aktiiviseen elämään luonnistui kivuttomasti. Keskitytään siis aluksi niihin ulkoisiin seikkoihin, ne kilot kun usein tuntuvat kiinnostavan eniten.

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä olin järkyttynyt kuullessani terveydenhoitajan sanovan seuraavan lauseen: "Vähintään 10-15 kiloa saa, olisi suotavaa tulla". Tuo lause oli järkyttävää kuultavaa ja uskon, että jähmettynyt ja sanaton ilmeenikin toi sen esille jollain tavalla, sillä terveydenhoitaja kyseli asiasta vielä myöhemminkin raskauden edettyä. Mutta silloin myöhemmin asiaan osasi suhtautua jo ihan toisin, järjellä. Niin pitkään alle viisikymmentä kiloa painaneena oli jonkinlainen shokki ajatella vaa'an näyttävän yli kuusikymmentä kiloa. Nythän voin vain nauraa tuolle kaikelle! Raskauden edetessä sitä oppi ymmärtämään, että suurimmaksi osaksi kilojen kertyminen on täysin normaalia raskauden tähden ja täysin eri asia kuin että kilot olisivat tulleet jostain muusta syystä. Alkuun oli toki vaikeaa suhtautua painonnousuun ja muuttuneeseen ulkonäköön eniten siitä syystä, kun olo oli vain turvonnut ja lihava kuin että olisi raskaana. Ja tulihan sitä syötyäkin toisinaan ihan eri tavalla kuin ennen raskautta sekä myös liikuttua välillä vähemmän, joten ei ihmekään, että se vaikutti myös olotilaan. Mutta jos vain olisin tuolloin tiennyt kuinka merkityksetön asia koko painonnousu tulee olemaan, en olisi asiaa koko raskauden aikana ajatellutkaan! Alussa kun tuli myös ajateltua ja puhuttua ääneen sitäkin kuinka vartaloni menisi pilalle raskauden takia. Näin synnytyksen jälkeen sitä on vain alkanut arvostamaan omaa vartaloaan niin valtavan paljon enemmän. Vartaloni on kaikkea muuta kuin pilalla. Tämäkin on sellainen asia, jota en olisi mitenkään pystynyt kuvitella etukäteen tai edes nyt paremmin kuvailla. Se on itse koettava, jotta pystyy ymmärtämään. Ensimmäistä kertaa elämässäni koen itseni naisellisemmaksi kuin koskaan ennen ja se on kokonaan raskauden ansiota.

Painoni nousi koko raskauden aikana noin 12 kiloa. Synnytyksen jälkeen sairaalassa painoin 56 kiloa ja viikko synnytyksestä paino huiteli 53 kilossa. Muutama kilo on yhä kiinni kropassa, mutta lähtekööt nekin tippumaan omalla painollaan, jos niikseen on. Oikeastaan mitään tarvetta minulla ei ole pudottaa painoa takaisin alle viidenkymmenen. Jos kilot vielä tippuu niin ne tipppuu.
Täällä kotona ei tule seurattua kiloja, koska vaa'asta on patteri loppu, joten enemmän tulee seurattua senttejä. Sitä kun on muutenkin harrastanut jo muutaman vuoden ajan säännöllisesti huomatakseen kuntosaliharrastuksen tuomat muutokset. Mutta sitten niihin sentteihin.. Lantioni ei ole palautunut entisiin mittoihin vielä kuukaudenkaan jälkeen synnytyksestä. Ja vähän epäilen, että palautuukohan edes. Lantion ja vyötärön ero on entistäkin selkeämpi. Lantioni ympärys kasvoi kuudella sentillä ja vyötärön ympäryskin on vielä tällä hetkellä kolme senttiä suurempi kuin ennen. Voisi sanoa, että vartaloni on pehmeämpi, muodokkaampi versio vanhasta. Vaikka vartaloni ei olekaan se sama kuin ennen, niin vaatekoko on kuitenkin pysynyt samana. Rintojen kasvuhan on vaikuttanut hieman joihinkin yläosiin, siihen kuinka ne istuu ylle, mutta vaatekaappia ei ole onneksi täytynyt lähteä uusimaan muuta kuin rintaliivien osalta. Mielenkiintoista seurata omaa palautumista ja sitä kuinka vartalo vielä muokkaantuu puolen vuoden - vuoden päästä synnytyksestä kunhan palaan taas takaisin kuntosalillekin.

Tällä hetkellä ruokailen melko normaaliin tapaan niinkuin ennen raskauttakin, mutta.. Koko syyskuun ajan vetelin kitusiin munkkeja, kakkuja, leivoksia, suklaata, irtokarkkeja, roskaruokaa. Eli ei todellakaan ole tullut pidettyä mitään sokeritonta syyskuuta! Ja tämä onkin ollut oikein huono alku sille minun ja siskoni "joulukuuhun asti ilman valkoista sokeria" -ajatukselle. Pari viikkoa sitten oloni olikin jo sen mukainen taas, että on tullut syötyä kaikkea paskaa. Se mitä on tullut pistettyä suusta alas on vahva heijastus siitä, kun en ole päässyt samanlailla kuntoilemaan kuin esimerkiksi vielä viimeisimmilläni. Nyt kuitenkin olen päässyt vaunulenkkien ja jumppailujen makuun. Ja viime viikko olikin jo hieman ihanteellisempi ravinnonkin puolesta ja tämä viikko on alkanut oikein mallikkaasti. Hyvä minä!

Olen mukana Hero Treenin Post Mama -valmennusryhmässä ja sen mukana tulleet ohjeet raskauden jälkeiseen elämään ovat olleet jälleen oiva tuki liikkumaan oikein ja turvallisesti. Treenit on helppo toteuttaa ihan vain kotona sillä aikaa, kun vauva nukkuu sekä vaunulenkkien aikana. Itseäni auttoi kuitenkin eniten tukivyö, kun puhutaan paluusta aktiiviseen elämäntapaan synnytyksen jälkeen. Kotiuduttamme panin merkille kuinka selkäni alkoi tuntumaan rasittuneelta, joten päätin tilata bambusta tehdyn tukivyön. Onhan se kropalle aikamoinen muutos, kun yks kaks iso vatsa onkin poissa ja painopiste muuttuu. Aloitin tukivyön käytön about puolitoista viikkoa synnytyksestä ja käytän sitä edelleen päivittäin eri pituisia aikoja. Tukivyö on auttanut mm. pitämään oikeanlaisen ryhdin ja näin on tullut vältettyä huonoja asentoja. Jo raskausaikana tulin miettineeksi tuleekohan tukivyölle olemaan tarvetta ja katselinkin puolet kalliimpia versioita. Tämä omani ajaa asiansa varmasti yhtä hyvin kuin kalliit "merkkivyöt" kuten Belly Bandit. Vyössä on kyllä huonojakin puolia, kuten selkäpuolelle tuleva kiinnitys. Peilin edessä joutuu välillä vääntyillä, jotta vyö asettuu mahdollisimman hyvin ja tiukalle. Vyötä pukiessa puolison apu on korvaamaton! Itseäni tämä seuraava ei ole häirinnyt, kun tähän aikaan vuodesta päällä on jo hieman enemmän vaatetusta, mutta mainittakoon vielä se, että vartalonmyötäisissä vaatteissa vyö tuo esille selkäläskit. Rintaliivien alareunan ja vyön yläreunan väliin jää ihoa makkaralle. Myös vyön etuosassa olevat luut paistavat tiukemman paidan läpi. Joka tapauksessa vyö on ollut itselleni sellainen must have -juttu.

"Synnytyksen jälkeen käytettävä tukivyö tukee vatsan alueen lihaksia. Se auttaa rentouttamaan lihaksia lantion alueella ja tukee kehon oikeaa asentoa. Tukivyö helpottaa aktiiviseen liikuntaan palaamista synnytyksen jälkeen.". Tukivyö on tilattu täältä.

-Juuli-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentit ovat tervetulleita!
Kiitos vierailustasi blogissani! :)
Juuli